Po wojnie niektóre kraje, takie jak Niemcy i Austria, kontynuowały stosowanie paragrafu 175, który kryminalizował homoseksualne akty między mężczyznami. Oznaczało to, że homoseksualiści, którzy przetrwali piekło obozów koncentracyjnych, byli traktowani jak przestępcy w swoich własnych krajach. Wielu z nich zostało ponownie aresztowanych na podstawie tych samych praw, które wcześniej wykorzystywali naziści do ich prześladowania.
Pierre Seel i inne ofiary
Pierre Seel, jeden z nielicznych homoseksualnych ocalałych, który odważył się publicznie opowiedzieć swoją historię, opisał swoje przeżycia w książce wydanej w 1994 roku. Został on aresztowany w okupowanej przez Niemców Francji z powodu swojej orientacji seksualnej i wysłany do obozu koncentracyjnego Schirmeck-Vorbrück. Tam był torturowany i zmuszony do oglądania, jak jego partner zostaje rozszarpany przez psy, zanim skończył 18 lat. Jego doświadczenia były wstrząsające, ale po wojnie Seel nadal musiał ukrywać swoją tożsamość ze względu na trwającą dyskryminację.
Naziści i Paragraf 175
W nazistowskich Niemczech homoseksualizm był uważany za zagrożenie dla przetrwania rasy „aryjskiej”. Paragraf 175, który kryminalizował homoseksualne akty między mężczyznami, został zaostrzony w 1935 roku, co spowodowało masowe aresztowania. Szacuje się, że około 100 000 mężczyzn zostało aresztowanych, z czego 10 000-15 000 wysłano do obozów koncentracyjnych. W obozach ci więźniowie byli poddawani brutalnym torturom, w tym kastracji i eksperymentom medycznym. Około 65% z nich zginęło, a wielu popełniło samobójstwo.
Brak wyzwolenia po 1945 roku
Po wyzwoleniu obozów koncentracyjnych w 1945 roku, homoseksualni więźniowie nie zostali uznani za ofiary nazizmu. Paragraf 175 pozostał w mocy w Niemczech Zachodnich aż do 1969 roku, co oznaczało, że wielu homoseksualistów, którzy przeżyli obozy, zostało ponownie aresztowanych i musiało odbywać kary więzienia. W Niemczech Wschodnich kary były łagodniejsze, ale żadne reparacje nie zostały przyznane homoseksualnym ofiarom.
Milczenie i ukrywanie tożsamości
Homofobia była powszechna w powojennej Europie, co zmusiło wielu ocalałych do milczenia. Bez wsparcia społeczności, którą zniszczyli naziści, homoseksualni ocalały bali się mówić o swoich przeżyciach. Pierre Seel przez lata ukrywał swoją historię, a jego cierpienie miało poważne konsekwencje dla jego zdrowia psychicznego.
Powolne uznanie i reparacje
Dopiero w latach 70. homoseksualne ofiary zaczęły publicznie opowiadać swoje historie. W 1972 roku Josef Kohout opublikował swoje wspomnienia, a w 1994 roku Pierre Seel wydał swoją książkę. W 2017 roku niemiecki Bundestag podjął decyzję o rehabilitacji i zadośćuczynieniu dla ofiar Paragrafu 175. Jednak przez wiele lat LGBTQ organizacje były ignorowane i wykluczane z upamiętnień Holocaustu.
Ważność pamięci
Pomimo późnych i niewystarczających działań na rzecz sprawiedliwości, historie homoseksualnych ofiar Holocaustu są niezbędne do pełnego zrozumienia historii. Jako społeczność musimy dążyć do tego, aby te historie były integralną częścią naszej zbiorowej pamięci, szczególnie w obliczu nadal istniejącej dyskryminacji wobec osób LGBTQ.
W miarę jak ostatni znany ocalały z procesów o homoseksualizm Rudolf Brazda zmarł w 2011 roku, naszym obowiązkiem jest kontynuować przekazywanie tych tragicznych historii, aby nigdy nie zostały one zapomniane.
Dalsze świadectwa i historie ocalałych
Rudolf Brazda
Rudolf Brazda, ostatni znany ocalały homoseksualista z czasów Holocaustu, który zmarł w 2011 roku, spędził ponad trzy lata w obozie koncentracyjnym Buchenwald. Po wyzwoleniu nie wrócił do rodzinnych Niemiec z powodu kontynuacji dyskryminacji homoseksualistów. Zdecydował się osiedlić we Francji, gdzie żył w relatywnym spokoju, chociaż jego traumatyczne doświadczenia z obozu pozostały na zawsze w jego pamięci. Brazda mówił o swojej decyzji, by mówić o przeszłości: „Musimy mówić o tym, co się stało, żeby nigdy się nie powtórzyło.”
Heinz F.
Heinz F., który przeżył obóz koncentracyjny Dachau, po wojnie wrócił do Monachium, gdzie został ponownie aresztowany na mocy paragrafu 175 i skazany na więzienie. W swoim wspomnieniu powiedział: „Wróciłem do domu z nadzieją na nowe życie, ale państwo, które miało mnie chronić, znowu mnie zdradziło.”
Kontynuacja prześladowań w Niemczech Wschodnich
Choć w Niemczech Wschodnich paragraf 175 nie był stosowany tak surowo jak w Niemczech Zachodnich, homoseksualiści nadal byli dyskryminowani. Wielu z nich, mimo że nie było skazywanych, musiało ukrywać swoją orientację seksualną, aby uniknąć represji. Wschodnioniemiecki reżim komunistyczny był podejrzliwy wobec homoseksualistów, traktując ich jako zagrożenie dla socjalistycznego porządku.
Międzynarodowy ruch na rzecz uznania praw homoseksualistów
Międzynarodowe ruchy na rzecz praw człowieka zaczęły zwracać uwagę na sytuację homoseksualistów ocalałych z Holocaustu dopiero w latach 70. i 80. Organizacje takie jak ILGA (International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association) zaczęły lobbować za uznaniem i zadośćuczynieniem dla tych, którzy byli prześladowani na mocy przepisów takich jak paragraf 175.
Polityczne i społeczne konteksty
Stosunek społeczeństwa
W latach powojennych społeczeństwo zachodnie wciąż było silnie homofobiczne. Homoseksualiści byli często wykluczani z narracji o ofiarach nazizmu, a ich prześladowania były bagatelizowane lub ignorowane. W niektórych przypadkach byli nawet postrzegani jako współwinni swoich nieszczęść z powodu obowiązujących norm społecznych i prawnych.
Kultura pamięci
Przez długie dekady, homoseksualiści byli marginalizowani w oficjalnych wspomnieniach o Holokauście. Dopiero w latach 80. i 90. zaczęto włączać ich historie do większych narracji o prześladowaniach i cierpieniach w czasie wojny. Pomniki i muzea Holokaustu zaczęły uwzględniać także historie homoseksualnych ofiar, a badacze zaczęli bardziej szczegółowo badać ten aspekt nazistowskich prześladowań.
Rehabilitacja i kompensacja
Rehabilitacja
Niemiecki Bundestag w 2017 roku podjął decyzję o rehabilitacji osób skazanych na mocy paragrafu 175. Był to ważny krok w stronę uznania niesprawiedliwości, jakiej doświadczyli homoseksualiści. Proces ten obejmował anulowanie wyroków i przyznanie zadośćuczynienia finansowego dla żyjących ofiar.
Finansowe zadośćuczynienie
Choć przyznanie zadośćuczynienia finansowego było spóźnione, miało symboliczne znaczenie dla wielu ocalałych i ich rodzin. Wielu z nich przez lata żyło w ubóstwie i marginalizacji, a rekompensaty miały na celu przynajmniej częściowe naprawienie krzywd.
Edukacja i pamięć
Edukacyjne inicjatywy
Współczesne programy edukacyjne coraz częściej uwzględniają losy homoseksualnych ofiar Holocaustu. Inicjatywy takie jak wystawy, publikacje i filmy dokumentalne mają na celu uświadomienie społeczeństwa o pełnym zakresie nazistowskich zbrodni.
Rola organizacji LGBTQ+
Organizacje LGBTQ+ odegrały kluczową rolę w upowszechnianiu wiedzy o prześladowaniach homoseksualistów w czasie II wojny światowej. Dzięki ich wysiłkom, wiele osób na całym świecie dowiedziało się o tej zapomnianej części historii Holokaustu.
Podsumowanie
Homoseksualiści, którzy przeżyli II wojnę światową, zostali pozostawieni bez wsparcia i uznania, zmuszeni do dalszego życia w cieniu represji. Ich historie, pełne bólu i odwagi, są świadectwem niesprawiedliwości, którą musieli znosić nawet po zakończeniu najstraszniejszego konfliktu w historii ludzkości. Tylko poprzez pełne uznanie przeszłości możemy dążyć do budowania bardziej sprawiedliwej przyszłości, wolnej od dyskryminacji i nietolerancji.
PYTANIA: Losy homoseksualistów po obozach koncentracyjnych
1. Co stało się z homoseksualistami po zakończeniu II wojny światowej?
Po zakończeniu II wojny światowej homoseksualiści, którzy przetrwali obozy koncentracyjne, często byli ponownie aresztowani i osadzani w więzieniach w swoich krajach, gdzie nadal obowiązywały przepisy penalizujące homoseksualizm, takie jak paragraf 175 w Niemczech.
2. Czym był paragraf 175?
Paragraf 175 był niemieckim przepisem prawnym wprowadzonym w 1871 roku, który kryminalizował homoseksualne akty między mężczyznami. Został zaostrzony przez nazistów w 1935 roku, co doprowadziło do masowych aresztowań homoseksualistów, z których wielu trafiło do obozów koncentracyjnych.
3. Jakie były konsekwencje stosowania paragrafu 175 po wojnie?
Po wojnie paragraf 175 pozostał w mocy w Niemczech Zachodnich aż do 1969 roku, co oznaczało, że homoseksualiści byli nadal aresztowani i skazywani na kary więzienia. W Austrii podobne przepisy obowiązywały do 1971 roku.
4. Jakie są znane relacje homoseksualnych ocalałych z obozów koncentracyjnych?
Pierre Seel, Heinz Dörmer i Rudolf Brazda to tylko niektórzy z homoseksualnych ocalałych, którzy publicznie opowiadali o swoich doświadczeniach. Seel został aresztowany w okupowanej Francji i wysłany do obozu koncentracyjnego Schirmeck-Vorbrück. Heinz Dörmer po wojnie wrócił do Monachium, gdzie został ponownie aresztowany. Rudolf Brazda spędził ponad trzy lata w Buchenwaldzie i po wojnie osiedlił się we Francji.
5. Czy homoseksualiści otrzymali jakiekolwiek uznanie lub zadośćuczynienie za swoje cierpienia?
Dopiero w 2002 roku niemiecki rząd oficjalnie przeprosił homoseksualne ofiary prześladowań nazistowskich, a w 2017 roku Bundestag podjął decyzję o rehabilitacji i zadośćuczynieniu dla tych, którzy byli prześladowani na mocy paragrafu 175.
6. Jak społeczeństwo traktowało homoseksualistów po wojnie?
Społeczna akceptacja homoseksualizmu była niska, co zmuszało homoseksualistów do ukrywania swojej orientacji. Homofobia była powszechna, a homoseksualiści byli często marginalizowani i wykluczani z narracji o ofiarach nazizmu.
7. Jak zmieniała się sytuacja homoseksualistów w Europie po wojnie?
W latach 60. i 70. rozpoczęły się ruchy na rzecz praw homoseksualistów, które walczyły o zniesienie dyskryminacyjnych przepisów prawnych. W Niemczech Zachodnich doszło do częściowej dekryminalizacji homoseksualizmu w 1969 roku, a pełne uchylenie paragrafu 175 nastąpiło w 1994 roku. W Austrii podobne zmiany prawne wprowadzono w 1971 roku.
8. Jakie były późniejsze inicjatywy na rzecz uznania i pamięci o homoseksualnych ofiarach nazizmu?
Od lat 80. i 90. zaczęto włączać historie homoseksualnych ofiar do większych narracji o Holokauście. Organizacje LGBTQ odegrały kluczową rolę w upowszechnianiu wiedzy o prześladowaniach homoseksualistów, a programy edukacyjne coraz częściej uwzględniają ten aspekt historii.
9. Jakie są najważniejsze lekcje, które można wyciągnąć z historii homoseksualnych ofiar nazizmu?
Historie homoseksualnych ofiar Holocaustu pokazują, jak ważne jest przeciwdziałanie dyskryminacji i nietolerancji. Tylko poprzez pełne uznanie przeszłości i zadośćuczynienie możemy dążyć do budowania bardziej sprawiedliwej przyszłości.
10. Gdzie można znaleźć więcej informacji na ten temat?
Więcej informacji można znaleźć w książkach, artykułach naukowych oraz na stronach internetowych organizacji zajmujących się historią Holocaustu i prawami LGBTQ. Muzea i wystawy poświęcone Holokaustowi również coraz częściej uwzględniają historie homoseksualnych ofiar.
Źródła:
- Pierre Seel, I, Pierre Seel, Deported Homosexual: A Memoir of Nazi Terror
- Heinz Heger, The Men with the Pink Triangle
- Richard Plant, The Pink Triangle: The Nazi War Against Homosexuals
- Dokumenty i wystawy w muzeach poświęconych historii Holokaustu
- Artykuły naukowe i publikacje organizacji LGBTQ