Sezon urlopowy w Polsce trwa, a coraz więcej Polaków decyduje się na wakacje w kraju. W obliczu pandemii COVID-19, wyjazdy zagraniczne są mniej popularne i bezpieczne, co skłania turystów do odkrywania lokalnych atrakcji. Według badania „Turystyczne destynacje w czasie pandemii” przeprowadzonego przez Institute for Health we współpracy z SW Research, aż 62% Polaków wybrało w tym roku wypoczynek w kraju.
Popularne destynacje: Bałtyk, góry i uzdrowiska
Najwięcej osób spędziło urlop nad Bałtykiem, wybierając polskie wybrzeże (42%). Góry oraz pojezierza również cieszyły się dużą popularnością, a coraz więcej osób, zwłaszcza młodych, decyduje się na wypoczynek w uzdrowiskach. Wśród najczęściej odwiedzanych miejsc znalazły się takie uzdrowiska jak Ciechocinek, Kołobrzeg i Krynica Zdrój.
Wzrost zainteresowania uzdrowiskami
Z danych wynika, że około 29% Polaków przynajmniej raz skorzystało z wypoczynku w uzdrowisku. Trend ten rośnie szczególnie wśród młodszych grup wiekowych, które coraz częściej wybierają miejsca oferujące zarówno rekreację, jak i zabiegi zdrowotne. Wzrost popularności uzdrowisk związany jest również z rosnącą świadomością zdrowotną oraz potrzebą regeneracji po stresach związanych z pandemią.
Wyzwania dla polskiej turystyki
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na polską branżę turystyczną. Wiele miejsc turystycznych musiało ograniczyć działalność lub całkowicie ją zakończyć, co z kolei zwiększyło presję na popularne lokalizacje, które stały się bardziej zatłoczone. Większość respondentów (72%) uważa, że Polska potrzebuje rozwoju nowych miejsc turystycznych, które będą oferować zarówno wypoczynek, jak i zabiegi zdrowotne.
Podsumowanie
Pandemia zmieniła preferencje turystyczne Polaków, skłaniając ich do wyboru lokalnych destynacji. Coraz większe zainteresowanie uzdrowiskami i miejscami, które oferują połączenie rekreacji z zabiegami zdrowotnymi, wskazuje na rosnącą potrzebę rozwoju infrastruktury turystycznej w Polsce.
Badanie „Turystyczne destynacje w czasie pandemii. Gdzie spędzają urlop Polacy?” zostało zrealizowane przez SW Research dla Institute for Health.